Cum am mai spus, am ajuns la New Delphi in prima zi de iarna. Afara era atat de frumos… +24 de grade Celsius… soare, cer senin… o vreme numai buna de calatorii. Sudhir insa a racit destul de rau (cu tuse si febra), astfel incat nu a mai putut sa ne insoteasca in periplul ce a urmat. Nepotul lui cel mare, Bobby, era in toiul pregatirilor pentru nunta – deci ocupat pana peste poate. Astfel am fost lasati in grija (ma rog, se poate spune si asa J) nepotului cel mic – Rajeev, un tinerel de vreo 24 ani, ce visa cu ochii deschisi sa devina star la Bollywood si putin invidios pe norocul fratelui sau care s-a indragostit la prima vedere de cea aleasa de parintii lui a-i fi mireasa.
Deci… dupa lungi dezbateri, in biroul mititel dintr-o cladire de birouri din centrul metropolei (astfel de cladiri de birouri urmau a fi vazute in Bucuresti abia dupa anul 2000), am hotarat de comun acord, ca in cele 5 zile cat aveam la dispozitie nu puteam merge in prea multe locuri. Pentru ca, nu-i asa, aveam si contracte de import export de semnat.
Asadar, Sudhir ne-a propus urmatoarea zi sa o petrecem hoinarind prin New Delhi; pentru a treia zi, ne-a rezervat locuri la trenul catre Agra si Taj Mahal. A patra zi era rezervata intalnirilor de afaceri impreuna cu reprezentantul Ambasadei noastre in India, domnul Manolache. Ultima zi era rezervata shoppingului in New Delhi.
Ca sa nu mai lungim vorba, am plecat insotiti de Rajeev sa vedem New Delhi. Ma rog, o parte din el, pentru ca acest oras este imens. De fapt, este constituit din doua orase: Orasul vechi, la umbra zidurilor groase ale Fortului Rosu si New Delhi – asa cum ii spune si numele, orasul nou, proiectat si construit la inceputul anilor 1920 de arhitectii britanici (dupa chipul si asemanarea Londrei, capitala mama a imperiului britanic).
Ce m-a impresionat imediat ce am iesit la plimbare, a fost traficul din New Delhi. Un amalgam de nou si vechi – pe strazile largi, de cate trei sau chiar patru benzi pe sens, puteai vedea masini de ultima ora, taxiuri britanice (negre sau galbene – mari, impunatoare, construite probabil prin anii 50), multe aut- ricse si biciclisti. Si nu in ultimul rand (dar nu chiar atat de des) celebrele vaci indiene. Albe, costelive, dar tratate cu atata grija si respect. In aceasta inghesuiala, te si miri cum poti ajunge la timp la destinatia propusa … si totusi se circula, fiecare cum poate, dar fara prea multe accidente…se pare ca la ei functioneaza ca unsa tactica “micii intelegeri”.
Intrand insa pe bulevardul principal, cel care se intinde de la Poarta Indiei (un fel de Arc de Triumf European) pana la Palatul Prezidential, traficul era mai putin intens, predominand autoturismele si autobuzele cu etaj, dupa modelul celor care pot fi vazute si la Londra. E mai multa curatenie decat in alte zone. Inainte de a pleca de la Bucuresti, am fost avertizati ca in New Delhi nu este tocmai curat. Totusi, iesind in strada nu am vazut nimic care sa ne frapeze. Orasul arata cam cum arata pasajul de la Universitate pe vremea aceea (DiApollo, daca va amintiti) dimineata devreme: hartii pe care curentul de la metrou le prefacea in obiecte zburatoare, mai mult sau mai putin identificate.
Sa revenim …Totusi, in zona Palatului Prezidential era o curatenie de farmacie. Totul era aliniat, nicio frunza sau hartie nu era lasata in voie. Nici prea mult trafic nu era in zona. Probabil erau ceva restrictii, nu mai retin. Zona respectiva e un fel de cartierul “La sosea” a Bucurestiului. Zona rezidentiala este plina de vile frumoase, moderne, cu mult spatiu verde si aer curat. Simti ca parca ai pasit pe un alt taram, atat de deosebit de freamatul zonei aglomerate din New Delhi.